Carina i troškovi dostave – Kupovina Preko Interneta

Koji su troškovi dostave za kupovinu preko interneta?
Da li se plaća carina ako kupim patike preko sajta?
Koja je carinska procedura za robu naručenu iz inostranstva?
Kako se carini roba i da li se isplati naručivati online?

Ovo su neka od čestih pitanja internet korisnika u Srbiji. U ovom članku ćemo opisati tipičnu internet kupovinu i ukazati na stvari koje treba uzeti u obzir.

Naručivanje robe i troškovi

Ekipa BrzaPosta.rs je naručila dva para patika i ovo je naše iskustvo sa online naručivanjem iz inostranstva.

Mnogi sajtovi će vam prilikom naručivanja ponuditi i dodatnu uslugu „premium“ ili „brže“ dostave paketa. Po pravilu ovakva usluga skraćuje vreme čekanja na dostavu paketa ali nije garancija da će paket biti isporučen u određenom roku. Dešava se da i pored plaćene dodatne usluge čekate na paket duže nego što ste očekivali. Trebate znati i da cena dodatne usluge dostave ulazi u ukupnu cenu za carinjenje.

Ukupna cena koju smo platili na sajtu putem PayPal-a je oko 160 EUR za dva para patika i dodatnu uslugu brze dostave. Jedan dan nakon plaćanja dobili smo mejl sa potvrdom da je naša porudžbina poslata. Interesantno je napomenuti da smo očekivali jedan paket, međutim, poslata su dva odvojena paketa.

U mejlu su bili navedeni brojevi oba paketa i link do online servisa za praćenje pošiljki. Tu su se takođe nalazila dva računa (Invoice) sa navedenom cenom za oba artikla. Ovaj račun treba da služi carini kao dokaz da je roba plaćena po određenoj ceni. Međutim, skoro niko ne navodi pravu cenu koja je plaćena upravo zbog carine, da bi iznos bio manji od 50 EUR te da bi carinske dažbine bile manje.

U našem slučaju, cena za patike navedena na računu koji je pristigao sa paketom bila je 10 EUR, što je nerealno malo. To znaju i u Upravi carina i ne veruju papirima koji stižu uz pakete ovog tipa već samostalno vrše procenu vrednosti robe. Zato se od kupaca traži dokaz o uplati na kojoj se vidi iznos koji je zapravo plaćen za poslatu robu.

Okej, dobili smo potvrdu da su paketi poslati i pratimo njihovu lokaciju, ostalo nam je samo da čekamo. Svakog jutra proveravali lokaciju paketa isprativši put iz Turske do carinskog magacina u Beogradu.

Paket stigao na carinu

S obzirom da je paket poslat DHL-om očekivali smo email ili poziv od DHL-a. Nakon par dana videli smo da se status pošiljke ne menja i nas niko iz DHL-a nas nije kontaktirao u vezi paketa koji čekaju na carinjenje. Poučeni ranijim iskustvima i iskustvima ostalih korisnika kurirskih službi znali smo da čekanje ne vodi ničemu te smo odlučili da kontaktiramo DHL. I dobro je da smo to učinili jer bi čekali ko zna do kad. Nakon deset minuta smo već dobili mejl sa dokumentima potrebnim za carinjenje. U prilogu mejla su se nalazila tri dokumenta:

1. DHL Obaveštenje o obradi ličnih podataka

2. Opisna Izhava za Carinarnicu Beograd kojom tvrdimo da roba neće biti korišćena u komercijalne svrhe, već isključivo za lične potrebe. Takođe se saglašavamo da se za potrebe carinjenja izvrši pregled pošiljke i da se roba carini po jedinstvenoj carinskoj stopi od 10%, u skladu sa članom 107. stav 1. Carinskog zakona.

3. Nalog za carinjenje kojim ovlaščujemo zastupnika (u ovom slučaju DHL) da izvrši u carinjenje robe u naše ime.

Za carinjenje morate dostaviti neophodnu dokumentaciju:

  1. Nalog za carinjenje, u prilogu maila – popuniti i potpisati
  2. Opisna izjava, u prilogu maila – popuniti i potpisati
  3. Kopija lične karte (mora biti očitana ukoliko ima čip)
  4. Potvrda kupovine – order confirmation sa sajta gde je roba kupljena sa iskazanom vrednošću robe, transporta i ukupnim iznosom kupovine. (Mi smo poslali screenshot sa stranice sajta gde je prikazana ukupna cena porudžbine.)
  5. Dokaz o plaćanju robe, izvod iz banke, swift ili neki drugi vid dokaza da je izvršena uplata prema prodavcu

Carinjenjem nastaju sledeći troškovi:

  • Carinske dažbine koje se obračunavaju po stopi od 10 % na ukupnu realnu vrednost robe sa dodatom vrednošću transporta
  • PDV koji se obračunava po stopi od 20% na ukupnu realnu vrednost pošiljke i dodatim iznosom pomenutih carinskih dažbina
  • DHL usluga posredovanja u carinskom postupku


VAŽNO!
S obzirom da smo u istom trenutku imali dva paketa za carinjenje bilo je potrebno da eksplicitno navedemo da želimo da oba paketa carinimo zajedno. U suprotnom bi morali da DHL-u platimo uslugu carinjenja dva puta, za svaki paket posebno.

Ukupna cena sa troškovima

Nakon peripetija oko plaćanja carine i usluge posredovanja za oba paketa sveli smo račun:

  • Carinske dažbine: 6.700 dinara
  • Usluga carinjenja (DHL): 3.240 dinara
  • Ukupna cena robe sa dodatnom uslugom dostave: 160 EUR